Å spille hverandre gode
Jeg husker godt mitt første møte med salgsbransjen. Det var høsten 2003. I ryggsekken hadde jeg verktøy av mange forskjellige slag. Igjennom mange års arbeid med mennesker i vanskelige situasjoner lærer man seg mangt om mye. Alt fra å roe noen ned til å hjelpe andre opp. Dette kunne jeg ta med meg i salg, men læringskurven ble brattere en antatt. Jeg banket dør etter dør, smilte og var hyggelig. Menneskene jeg møtte smilte tilbake, for det er jo slik det fungerer ikke sant! Men salg ble det lite av. Etter 2 måneder begynte jeg å tvile på meg selv. Hadde jeg ikke rett verktøy allikevel? Var jeg ikke tøff nok? Mange spørsmål meldte seg samtidig. Nå var gode råd dyre! Mine kollegaer oppmuntret meg og sa at snart ville jeg finne nøkkelen til suksess. Med min positive holdning så måtte jeg lykkes. Denne støtten var uten tvil viktig for meg. Men det manglet noe!
Min siste utvei ble å spørre de beste på avdelingen om å få være med dem å se hvordan de gjorde det. Det var ikke alle som ønsket den type selskap på salgsrunden, men de fleste var positive. Etter flere dagers grundige observasjoner av de beste selgerne ble det fart på sakene. De viste meg veien å gå, og jeg ville gå!
Gjennom mange år som selger og salgsleder kan jeg nå anbefale andre hvorfor – å spille hverandre gode, er så viktig. Initiativet må komme fra begge parter. Den som skal lære må være lærevillig, mens ledere og kollegaer må støtte fra teori til praksis. Oppmuntrende ord er viktig, men uten at den nye får smake mestringsfølelsen blir det lett bare ord.
Jeg ønsker med dette alle der ute en fantastisk dag på jobb!
Hilsen Martin